Dutch |English nl | en
De mooiste bruggen zijn vrijwel altijd gemaakt van staal

Stalen kunstwerken

Voortaan mogen er alleen nog maar betonnen bruggen worden gebouwd voor de snelwegen over onze wateren, besloot minister Melanie Schultz van Haegen. Waarom een verbod op het creëren van schoonheid? Dat vraagt Rob van de Waal, directeur van Iv-Groep, zich af.
 
Nederland op zijn smalst. Zo kan ik het besluit van minister Schultz van Haegen dat er voortaan alleen nog maar betonnen bruggen worden gebouwd, het best karakteriseren. Niet dat ik iets tegen beton heb, het gaat me om de achterliggende premisse: het moet zo goedkoop mogelijk. Of het ook mooi wordt, is niet belangrijk, vul ik zelf maar aan. Want dat is de consequentie als je je vastlegt op de betonnen brug: veel meer dan een plank valt er niet mee te maken.

Nu zijn we niet direct een land van grote gebaren. Maar kijk naar de Erasmusbrug of de dieprode spoorbrug van de Hanzelijn en je hart gaat sneller kloppen. Het zijn voorbeelden van markante bruggen; iconen in het landschap en aansprekende entrees van steden en regio’s.

Geen ban op de stalen brug

Waarom een verbod op staal, dat nu eenmaal een veel grotere vormvrijheid geeft dan beton? Het kost meer, concludeert de minister – en dat klopt. Staal heeft meer onderhoud nodig dan beton. Schoonheid heeft dus zijn prijs. Maar overdrijf die niet. Kijk naar de extra kosten ten opzichte van de totale kosten van een snelweg. Op een afschrijvingstermijn van dertig jaar kunnen we enkele tientallen miljoenen best aan. Aanleiding voor het besluit van de minister was de gedeeltelijke afsluiting van de stalen Merwedebrug; een regelrechte ramp voor het vrachtverkeer. Kennelijk heerst het idee: het is de schuld van staal, dus dat willen we niet meer. De feiten liggen echter anders. Bij het onderhoudsbeheer zijn zaken op hun beloop gelaten. Met de kennis dat de brug veel zwaarder werd belast dan waarvoor hij is ontworpen, werd niets gedaan. Wat uiteindelijk restte, was een overreactie.

“Daag de markt uit om met een ontwerp te komen dat binnen een bepaald budget esthetische kwaliteit biedt”

Nogmaals, van mij geen banvloek op het gebruik van beton in bruggen. Het materiaal is bijvoorbeeld prima gebruikt bij de stoere, robuuste entree van Noord-Brabant op de A2 over de Waal. Overigens zijn het wel de stalen tuien die de brug zijn bijzondere karakter geven; het is dus een hybride variant. Maar ook dat mag straks niet meer. Wat me nog het meest verbaast, is de absurde inkadering van de te ontwerpen nieuwe bruggen. Waarom niet de vraag voorgelegd aan architecten en constructeurs om schoonheid te creëren? Daag de markt uit om met een ontwerp te komen dat binnen een bepaald budget esthetische kwaliteit biedt. Of het een betonnen, stalen of hybride constructie wordt, zien we dan wel.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Rob vertelt je graag meer. Neem contact op via 088 943 3000 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!