Dutch |English nl | en 6E50065B-D4D2-438F-A2A9-B9A5827582D0 Created with sketchtool. D2605D5B-18C7-4314-ACCB-29BA3C99A8E4 Created with sketchtool. 63721C4D-2683-441C-8DD8-1ED9E8461E53 Created with sketchtool.
Hoe Iv met smart mobility de doorstroming over weg en vaarweg verbetert Innovatie Smart mobility Verkeerskunde

Help! De brug staat open. Wat moet ik nu?

Hoe smart mobility een oplossing biedt aan ‘help, de brug staat open!’-situatieInwoners van Spijkenisse herkennen deze vraag maar al te goed. Veel bruggen in Nederland naderen ‘einde levensduur’ en raken steeds vaker in storing. Wat moet je als scholier, buurtbewoner of schipper? Een tweede actuele vraag komt uit Haarlem: wat is het juiste moment om de brug in de stad open te gooien? Laat de brugwachter het konvooi de blauwe golf doorvaren of blokkeert hij daarmee het wegverkeer? En hoe kan die ambulance snel de brug passeren? Advin, dat vanaf 1 juli 2018 onderdeel is van Iv-Infra, zoekt naar een passende oplossing.

Smart mobility gaat verder dan zelfrijdende auto’s en pratende verkeerslichten

We maken gebruik van de kansen die smart mobility biedt. Bij smart mobility denken we aan zelfrijdende auto’s, pratende verkeerslichten of reisinformatie die alleen jou vertelt wat je moet doen om bij dat concert van Coldplay in De ArenA te parkeren. Maar het belangrijkste van smart mobility is niet de techniek. Het belangrijkste is wat je doet met de nieuwe kansen die smart mobility biedt voor de gebruikers: hoe kan het verkeer veiliger worden? Hoe kan ik mijn bestemming beter bereiken? Hoe kan ik met minder overlast (lucht en geluid) mijn doel bereiken? Pas wanneer je deze doelen bereikt heeft smart mobility een meerwaarde - voor de gebruiker, de ontwikkelaar, de serviceprovider én voor de wegbeheerder.

Overlast voor weg- én vaarweggebruikers minimaliseren met BIMS

Voor Rijkswaterstaat werken we Brug-Incident-Management-Scenario’s (BIMS) uit. Voor 16 bruggen in Zuid-Holland stellen we scenario’s op zodat de overlast voor de weggebruiker en de vaarweggebruiker wordt geminimaliseerd. Welke informatie heeft de gebruiker nodig en welke alternatieven worden ingezet wanneer de brug is gestremd? Met smart mobility zijn we in staat om de juiste informatie bij de gebruikers te krijgen: wat is er aan de hand? Hoe lang gaat het nog duren? Welke alternatieven heb ik? De overheden richten zich op het openstellen van de data. De serviceproviders zoals Flitsmeister, WAZE of RiverGuide delen de informatie met de eindgebruikers. De BIMS bevatten verder maatregelen zoals de inzet van tijdelijke ponten, het aanbieden van alternatief vervoer via bussen of het uitstellen van werkzaamheden op alternatieve routes. Zo liggen er scenario’s paraat voor 16 beweegbare bruggen in Zuid-Holland.

Hoe we met smart mobility een blauwe golf creëren

Provincie Noord-Holland werkt samen met 11 andere beheerders aan het project Blauwe Golf. Het doel is een betere afstemming tussen de vaarweg- en weggebruikers. Minder overlast voor de weggebruikers, omdat bruggen niet langer in de spits open gaan. Minder overlast voor de vaarwegegebruiker, omdat elke corridor op bepaalde momenten een gegarandeerde doorvaart kent. Wanneer je op moment x vertrekt, kan het schip alle bruggen in Haarlem in een corridor passeren. Om de brugwachter te helpen is het BMS ontwikkeld: een adviestool die aan de brugwachter vertelt of het verstandig is om de brug nu te draaien, of om nog even te wachten. De tool houdt rekening met aangemelde vaartuigen, de drukte op de weg, eventuele hulpdiensten en het openbaar vervoer. Rijdt de bus op tijd, dan mag de brug gewoon open. Is de bus al te laat, dan zal de tool de bus nog even over de brug laten voordat het advies tot openen wordt gegeven. Zo wordt smart mobility ingezet om een betere balans te vinden tussen de verschillende belangen. De app River Guide faciliteert die afstemming. Schippers kunnen zich via de app aanmelden bij bruggen. Veel slimmer dan de klassieke Marifoon. En de data uit de app kan weer gebruikt worden voor de optimalisatie. Provincie Noord-Holland heeft het BMS in mei 2018 in gebruik genomen. Iv–Infra gaat de komende twee jaar het verkeerskundig beheer verzorgen: zorgen voor een goede afstemming en instelling van het advies, zodat de belangen van de opdrachtgevers optimaal bediend worden.

Blijven denken vanuit de functie

De kern van onze smart mobility aanpak is dat we blijven denken vanuit de functie. Hoe helpt de nieuwe technologie om ons doel te bereiken en hoe moeten we dit organiseren? Met een integraal advies bedienen wij onze opdrachtgevers bij overheden of bij bedrijven zoals Schiphol, de Keukenhof of bouwer Dura Vermeer.

Wil je meer weten over smart mobility? Rob denkt graag met je mee over over de kansen en mogelijkheden van smart mobility voor jouw vraagstuk. Neem contact op via 088 943 3200 of stuur een mail.
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!