Ingenieurs
met passie voor techniek
Hoofdkantoor
Iv-Groep b.v.
Noordhoek 37
3351 LD Papendrecht
Nederland
+31 88 943 3000
info@iv-groep.n
l
Alle Iv vestigingen
Markten
Bouw & Installaties
Commerciƫle bedrijven
Datacenters
Onderwijs
Overheid
Woningbouw
Sport en recreatie
Vervoersbedrijven
Zorg
Alles over Bouw & Installaties
Handling
Scheepswerven
Staalconstructie bedrijven
T&I Contractors
Alles over Handling
Industrie
Chemieproducenten
Farmaproducenten
Foodfabrikanten
Tankterminals
Alles over Industrie
Infra & Verkeer
Aannemers
Architecten
Gemeenten
Havenbedrijven
Provincies
Rijkswaterstaat
Spoorbeheerders
Staalconstructie bedrijven
Waterschappen
Alles over Infra & Verkeer
Maritiem
Defensie-organisaties
Energiebedrijven
Kennisinstellingen
Marine operators / owners
Missiesysteemleveranciers
Offshore (FPSO) contractors
Scheepswerven
Alles over Maritiem
Offshore & Energie
Contractors
Energiebedrijven
Gridoperators
Operators
T&I Contractors
Alles over Offshore & Energie
Water
Aannemers
Drinkwaterbedrijven
Gemeenten
Industrie
Rijkswaterstaat
Waterschappen waterkwaliteit
Waterschappen beheer & veiligheid
Alles over Water
Nieuws
Vacatures
Over Iv
Projecten
Duurzaamheid & Innovatie
Werken bij Iv
Facts & Figures
Ons DNA
Specialist in staal en werktuigbouw
The Dutch Engineering Experience
Vacatures
Contact
Home
>
Werken bij Iv
>
Onze vacatures
Zoeken
Terug naar Nieuws
Waarom bewegingsanalyses in de conceptontwerpfase moeten worden uitgevoerd
Concept design
Insight
Ship design
Je wil onzekerheden verminderen
Bij het ontwerpen van schepen worden bewegingsanalyses vaak pas tijdens de basisontwerp- of de detailontwerpfase uitgevoerd. In veel gevallen liggen de belangrijkste eigenschappen van een schip dan al vast. Dat betekent dat de resultaten van de bewegingsanalyses niet meer kunnen worden gebruikt om het ontwerp van het schip nog aan te passen.
4 bewezen voordelen
Een voorbeeld: de belangrijkste elementen van het conceptontwerp van een FPSO zijn in principe de opslagcapaciteit en opstelling van de verwerkingsapparatuur. Maar stel dat de hydrodynamische resultaten niet aan de verwachting voldoen? Wat kan er op dat moment nog aan het ontwerp worden veranderd? De afmetingen en vorm van de kimkielen kunnen nog worden aangepast, wat onafhankelijk van de romp kan gebeuren. Maar stel dat dit onvoldoende effect sorteert? Welke mogelijkheden blijven er dan nog over?
Bovenstaand voorbeeld laat zien dat het beter is om bewegingsanalyses in een eerder stadium uit te voeren (tijdens de FEED of het conceptontwerp). De enorm toegenomen rekencapaciteit biedt hierbij waardevolle ondersteuning. Door eerder in het ontwerpproces bewegingsanalyses op te nemen, zijn de volgende voordelen mogelijk:
#1 Betere operationele prestaties van het schip
Wanneer vroeg in de ontwerpfase hydrodynamisch onderzoek wordt gedaan, kunnen de resultaten ervan in de business-case worden ingebracht. Dit leidt tot evenwichtigere en meer op de functie toegesneden ontwerpen.
#2 Meer veiligheid voor de bemanning
Bij het ontwerpen van vaartuigen wordt de bemanning nog wel eens over het hoofd gezien. Het bewegingsgedrag van een schip heeft echter directe gevolgen voor de werkzaamheden en veiligheid aan boord.
#3 Aanpassing van de indeling van het schip
Berekeningen van de verwachte versnellingen van de meest voorkomende golfpatronen kunnen leiden tot een andere indeling van een vaartuig. Vanuit het oogpunt van de functionaliteit en/of levensduur van de constructie kan het beter zijn om belangrijke apparatuur of bemanningsverblijven elders op het schip onder te brengen.
#4 Verminderen van onzekerheden in het constructief ontwerp
Classificatiebureaus houden bepaalde criteria aan ten aanzien van maximale golfbuigende momenten en versnellingen van topsides. Aan deze waarden kan te veel – of juist te weinig – belang worden toegekend, waardoor extra onzekerheid in het constructief ontwerp ontstaat. Met de uitvoering van hydrodynamisch onderzoek kan deze onzekerheidsfactor worden teruggebracht.
Ontwerp eerst, analyseer later
Ons advies is: ontwerp eerst, analyseer later. In de vroege ontwerpstadia kan het ontwerp nog eenvoudig worden aangepast. Later, bijvoorbeeld tijdens de basisontwerp- of detailontwerpfase, brengen aanpassingen aanmerkelijk meer tijd en moeite met zich mee.
Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw vraagstuk?
Wahyu denkt graag met je mee over de mogelijkheden voor jouw project. Neem contact op via
088 943 3400
of stuur een mail.
Stuur Wahyu een mail
Naam:
E-mailadres:
Bericht:
Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kan jij ons versterken?
Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Bekijk snel of er in jouw specialisme een uitdaging te vinden is!
Bekijk onze vacatures
Naam:
E-mailadres:
Bericht: