Naast het technisch uitdagende karakter van de Oosterweelknoop, is vooral de onderlinge afstemming een kritiek punt, licht Tuunter toe: “Het interessante is dat de bouwheer (opdrachtgever, red.) vanaf het begin bij het ontwerp is betrokken en meedenkt over het resultaat. We hebben vanwege de ligging ook veel afstemming met andere partijen over de fysieke raakvlakken. De communicatie en projectbeheersing is cruciaal en maakt dit project in alle opzichten dynamisch en interessant.”
Want naast bereikbaarheid van de grootste stad van Vlaanderen en de Ring zelf, speelt meer mee. Gezien de ligging van de Oosterweelverbinding, heeft ook de stad Antwerpen een grote rol, evenals de Haven van Antwerpen. Er moet gekeken worden naar logisitek en mobiliteit, maar ook naar het beperken van overlast door verkeer, bereikbaarheid voor fietsers en het creëren van groenvoorzieningen, zoals het Ringpark Noordkasteel. Of, zoals het credo van dit project is: de Oosterweelverbinding moet ’t Stad doen herademen. Zo is de aanvullende ambitie dat het autoverkeer sterk wordt verminderd en dat fietsen en openbaar vervoer aantrekkelijke alternatieven moeten worden. Daarvoor wordt onder andere een snelfietsroute gerealiseerd, die in de Oosterweelknoop door onze fietstunnels gaat lopen.