Snood ontwerp bij inpassing sluisdeuren voor Zeesluis IJmuiden

Artikel uit Bouwen met Staal editie 296

"Het contract van Rijkswaterstaat vereist een sluiscomplex uitgevoerd met roldeuren. Het ontwerp en de uitvoering worden gedicteerd door de ligging van de sluis tussen de bestaande operationele sluizen. vanwege het beperkte ruimtebeslag van de naastgelegen Noordersluis, heeft de nieuwe sluis geen omloopriolen, maar is het nivelleersysteem geïntegreerd in de roldeuren. Ook is een traditioneel bewegingswerk niet inpasbaar. de vereiste prestaties aan sluisdeuren en bewegingswerk waren zeer bepalend voor het ontwerp."

Ontdek 's werelds grootste zeesluis

Na bijna een eeuw is de Noordersluis in IJmuiden vervangen door Zeesluis IJmuiden, de grootste sluis ter wereld qua afmetingen, met een sluiskolk van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Deze ontwikkeling zorgt voor een verbeterde toegankelijkheid van de haven van Amsterdam voor de nieuwste generatie zeeschepen, met een sluis die een kerende hoogte van 8,85 meter boven NAP heeft en dient als primaire waterkering. De vervanging werd noodzakelijk door het naderende einde van de technische en economische levensduur van de Noordersluis en de toenemende grootte van toekomstige zeeschepen.

De constructie van de sluis stelde hoge eisen aan de prestaties, met name vanwege de unieke ontwerpvereisten van de sluisdeuren en hun bewegingswerken, aangezien elke sluis specifieke ontwerpbehoeften heeft op basis van prestatie-eisen, ruimtelijke randvoorwaarden en omgevingscondities. De nieuwe sluis is strategisch geplaatst tussen de bestaande Middensluis en Noordersluis, waarbij innovatieve oplossingen werden vereist voor het inpassen van de nieuwe sluishoofden en roldeuren binnen beperkte ruimtes.

Betrouwbaarheid en robuustheid waren cruciale aspecten van het ontwerp, met speciale aandacht voor de waterkerende functie en het minimaliseren van onderhoud. De sluisdeuren zijn ontworpen om een dubbelzijdige waterkering te bieden, met een structuur die zowel dagelijkse getijdenbewegingen als extreme omstandigheden zoals golven en aanvaringen kan weerstaan. 

Daarnaast werd aandacht besteed aan de beschikbaarheid en onderhoudbaarheid van de sluis, met een systeem ontworpen om aan hoge beschikbaarheidseisen te voldoen, waarbij gepland onderhoud en onverwachte storingen tot een minimum beperkt blijven. De sluisdeuren, voorzien van een drijf- en ballastsysteem, maken snelle en veilige doorvaart mogelijk en zijn uitgerust met geavanceerde nivelleersystemen voor een efficiënte waterbeheersing.

Benieuwd naar alle technische specs van Zeesluis IJmuiden? Lees het in dit artikel van collega's Pieter van Lierop en Dennis Alsemgeest in vakbkad Bouwen met Staal editie 296. 

Wij zijn altijd op zoek naar nieuw talent. Hoe kun jij ons versterken? Werken bij Iv betekent elke dag werken aan uitdagende en afwisselende projecten. Op kantoor of op locatie. Zelfstandig of met een team van topexperts.