Doorschuifbrug rekent definitief af met overlast renovatie stalen bruggen

Doorschuifbrug rekent definitief af met overlast renovatie stalen bruggen oktober 2017 - Renoveer stalen bruggen niet ter plekke, maar vaar ze uit en vervang ze door een eerder gerenoveerd exemplaar. Met een caroussel van doorschuifbruggen willen vier bedrijven (Expericon, Hollandia, Mammoet en Iv-Consult) de overlast van de renovatie van stalen bruggen terugdringen. Het concept is dinsdag gelanceerd op de Nationale Staalbouwdag in Amsterdam. Voorzitter Hans van Pelt van de vereniging Bouwen met Staal hoopt er een discussie mee aan te zwengelen. Tot zijn verbazing maakte minister Schultz begin dit jaar bekend dat ze extra geld uittrekt om de naoorlogse stalen bruggen te vervangen door betonnen exemplaren. Schultz deed dat in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van de problemen met de Merwedebrug bij Gorinchem vorig najaar. Later nuanceerde de minister haar opvallende stellingname,  maar toen stond de staalbouwwereld  al op haar achterste benen.

Vanuit zijn eigen adviesbureau Expericon, ontwikkelde de oud-Movares directeur samen met Iv-Consult, Hollandia en Mammoet het concept van de doorschuifbrug. Dat bestaat er uit dat bruggen niet ter plekke worden gerenoveerd maar uitgevaren en na herstel op een andere plek terugkeren in het wegennet. Zo blijft de overlast voor weggebruikers beperkt. De initiatiefnemers illustreren hun concept aan de hand van een serie die start bij de noodzakelijke renovatie van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam. Die wordt uitgevaren, waarna er onmiddellijk een nieuw exemplaar wordt ingevaren dat bestand is tegen de toegenomen verkeersdruk.

Na herstel van de oude brug op een werf kan die de worden neergelegd op de plek van de Keizersveerbruggen in de A27 die ook aan een ingrijpende renovatie toe zijn. Die bruggen kunnen op hun beurt weer terugkeren bij Rhenen over de Lek. Aan het begin van zo’n carrousel moet er één keer een nieuwe brug worden gebouwd, maar daarna kan er worden doorgeschoven en worden bouwdelen en materialen zo efficiënt mogelijk hergebruikt. Dat is ook vanuit oogpunt van milieu gunstig. Dat de bruggen niet altijd één op één passen op de nieuwe plek is volgens Van Pelt geen bezwaar. Je kunt, zonder overlast voor het verkeer nieuwe pijlers bouwen en opleggingen aanpassingen maken voordat je de nieuwe brug invaart. De puur bouwkundige kosten voor de renovatie vallen daardoor weliswaar een paar miljoen euro hoger uit. Maar dat valt volgens Van Pelt in het niet bij de besparingen die er worden geboekt doordat gebruikers veel minder overlast ondervinden van stremmingen. In plaats van een stremming van minstens een jaar waarbij telkens één brughelft is gesloten, volstaat een complete stremming van één week. Dat is genoeg tijd om een brug uit te varen en een nieuwe er voor in de plaats te leggen.

Wil je weten hoe dit precies in zijn werk gaat? Bekijk de film hier.

Het volledige artikel van Cobouw lees je hier.

Terug naar overzicht

Download Ivormatie